Tyto stránky používají k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním těchto stránek s tím souhlasíte.

 hypoteční kalkulačka

Teplice - 1 000 000 Kč | 1,74%, Praha 5 - 4 700 000 Kč | 1,79%, Praha 1 - 5 900 000 Kč | 1,74%, Jihlava - 950 000 Kč | 1,54%,
*realizované úrokové sazby našich klientů
Káraný - 500 000 Kč | 1,79%, Č. Budějovice -  3 950 000 Kč | 1,54%, Praha 7 - 1 200 000 Kč | 1,74%, Brno - 5 440 000 Kč | 1,79%,
*realizované úrokové sazby našich klientů

Ať už jste si pořídili nemovitost jako investici k pronájmu, nebo nad tím uvažujete, přečtěte si, jaké daňové povinnosti pro vás z nájmu vyplývají. 

Vlastníte nějakou nemovitost, ve které však nebydlíte. A protože nechcete jen platit za provoz, pronajmete ji. „Mnoho lidí takto investuje do budoucnosti své a svých dětí. Pokud nemáte dostatek vlastních prostředků, nebo nedědíte, je dnes výhodné si i na pořízení dalšího bytu či domu vzít hypotéku. Splátky hravě pokryje nájem a vy budete mít dobře uložené prostředky,“ říká Petra Horáková Krištofová, webmasterka portálu Hypokalkulačka.cz. To je určitě dobrá věc. Jenže v takovém případě vás čeká peníze z nájmu přiznat a zdanit. Víte, jak na to?

Povinnost je daná ze zákonaJestli nemovitost vlastníte jako fyzická osoba, řídí se zdanění příjmů zákonem č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů. Vás konkrétně bude zajímat § 9, který stanoví, že příjmem z nájmu se rozumí příjem z nájmu nemovitých věcí nebo bytů a příjem z nájmu věcí movitých kromě příležitostného nájmu podle § 10 zákona o daních z příjmů. Věci movité necháme nyní stranou, nás zajímají byty a domy, tedy věci nemovité. Zdanění se týká i částí bytu či nemovitosti. Například když bydlíte v bytovém domě, který vlastníte, ale některé byty pronajímáte. A nebo, pokud máte velký byt či dům s tím, že pronajímáte třeba jen jednu místnost.

hypoteční kalkulačka

Daňovému přiznání se nevyhnete

Pokud máte pravidelný příjem z nájmu, čeká na vás každý rok vyplnění a podání známého růžového formuláře. Konkrétně budete vyplňovat přílohu 2, kde se zapisují příjmy z nájmu a příjmy ostatní. Bude vás zajímat horní polovina stránky, tedy příjmy podle § 9. Nebudete však muset danit veškeré příjmy z nájmu, které jste za uplynulý rok utržili, ale můžete si od nich odečíst náklady s nájmem spojené. A stejně jako u příjmů z podnikání si můžete zvolit buď uplatnění paušálních nákladů, zde pouze v jedné výši 30 %, nebo uvedete náklady skutečné. To podle toho, co je pro vás výhodnější. Vyplatí se tedy na tuhle povinnost myslet dopředu, protože u uplatnění skutečných nákladů, musíte jejich výši prokázat – tedy, že to byly výdaje vynaložené na dosažení a zajištění těchto příjmů. To je stejné jako u podnikání. A potom se vám o tuto částku sníží daňový základ. „Pokud máte na pronajímaný byt hypotéku, nemůžete si zároveň odečítat z daňového základu již zaplacené úroky,“ upozorňuje Petra Horáková Krištofová.

Paušál je jednodušší, ale jen do limitu

Uplatnit výdaje procentem z příjmu je jednodušší. Zkrátka pouze od příjmů odečtete 30 % a teprve výslednou částku zdaníte. Výhodou této možnosti je, že nemusíte evidovat reálné výdaje, finančák nebude zajímat, jestli je těch 30 % částka, kterou jste skutečně vynaložili, nebo ne. Vy máte pouze povinnost vést evidenci příjmů a pohledávek. Nevýhodou této možnosti je fakt, že paušál má smysl využít pouze do výše příjmů dva miliony korun (od příštího roku se pravděpodobně tato částka sníží na polovinu). Pokud máte tedy z nájmu vyšší příjmy za rok, než je daný limit, využít ho lze, ale odečíst si můžete maximálně částku 600 tisíc korun. A další nevýhodou uplatnění paušálních výdajů je to, že si nemůžete odečíst například paušální výdaje za dopravu související s příjmy z nájmu, nebo platby do fondu oprav.

hypoteční kalkulačka

Jak na skutečné náklady

Jestli máte z nájmu příjmy vysoké a paušál se vám nevyplatí, nebo vaše výdaje související s nájmem převyšují zhruba třetinu příjmů, bude výhodnější druhá možnost odečíst od příjmů výdaje skutečné. V takovém případě pak musíte evidovat záznamy o příjmech, záznamy o výdajích, které jste vynaložili na dosažení, zajištění a udržení příjmů, vést evidenci hmotného majetku, který lze odepisovat, evidenci o tvorbě a použití rezervy na opravy hmotného majetku (pokud takovou rezervu vytváříte), dále evidenci o pohledávkách a závazcích ve zdaňovacím období, ve kterém došlo k ukončení pronájmu a případně mzdové listy, jestliže nějaké mzdy vyplácíte.Skutečně vynaloženými náklady, které si můžete tímto způsobem uplatnit, jsou například investice do vybavení nemovitosti, opravy nemovitosti či technické zhodnocení. „Do výdajů je možné také dát náklady na vyřízení hypotéky, jako je třeba odhad nemovitosti či poplatek bance,“ připomíná Petra Horáková Krištofová.

Pokud platíte příspěvky do fondu oprav, můžete je také zahrnout do skutečných výdajů. Ale pouze takové, které společenství vlastníků používá na provozní výdaje. Pokud se z příspěvků hradí také technické zhodnocení, je třeba z něj vyčíslit svůj podíl a teprve ten si od základu daně odečíst. Je proto vaší povinností mít přehled, na co konkrétně společenství vlastníků jednotek peníze vynakládá. Další výhodou vykazování skutečných nákladů, je možnost odečíst si od základu daně i cesty autem, které jste podnikli za účelem zajištění, udržení a dosažení příjmů z pronájmu nemovitosti. Například na schůzku s nájemníkem či nákup věcí na vybavení bytu. Odečíst si lze paušální částku buď ve výši 5 000 korun měsíčně, pokud auto používáte jen k účelům pronájmu, nebo 4 000 korun, jestli automobil využíváte i k jiným účelům, tedy jako většina lidí i pro cesty do práce či s rodinou. To vše bez ohledu na to, kolik jste najeli kilometrů. 

 Zeptat se makléře